The new concept of social responsibility is strongly connected to the idea that social enterprise has to be regarded as a living system, that is, a system capable of regenerating itself by producing resources of “knowledge” and “trust”. Nevertheless, such resources generate in the event of a tight relationship with the reference environment where enterprises operate. This paper aims at assessing the relationship between social responsibility and the environment and it will also take into account the environment and its development when acting in symbiosis with the “living company.”

Il nuovo concetto di responsabilità sociale d'impresa è fortemente legato all'idea che l'impresa sociale deve essere considerata come un sistema vivente, cioè un sistema capace di rigenerarsi continuamente nel suo ambiente di rifetrimento producendo le risorse "conoscenza" e "fiducia". Tali risorse, infatti, possono essere prodotte solo quando esiste una profonda relazione con l'ambiente di riferimento in cui le imprese operano. L’obiettivo di questo lavoro è quello di effettuare una prima analisi del rapporto tra responsabilità sociale e ambiente di riferimento e comprendere come l’ambiente si sviluppa in simbiosi con “l’impresa vivente”.

"Social responsibility in the concept of the social enterprise as a cognitive system”

MANFREDI, FRANCESCO
2005-01-01

Abstract

The new concept of social responsibility is strongly connected to the idea that social enterprise has to be regarded as a living system, that is, a system capable of regenerating itself by producing resources of “knowledge” and “trust”. Nevertheless, such resources generate in the event of a tight relationship with the reference environment where enterprises operate. This paper aims at assessing the relationship between social responsibility and the environment and it will also take into account the environment and its development when acting in symbiosis with the “living company.”
2005
Il nuovo concetto di responsabilità sociale d'impresa è fortemente legato all'idea che l'impresa sociale deve essere considerata come un sistema vivente, cioè un sistema capace di rigenerarsi continuamente nel suo ambiente di rifetrimento producendo le risorse "conoscenza" e "fiducia". Tali risorse, infatti, possono essere prodotte solo quando esiste una profonda relazione con l'ambiente di riferimento in cui le imprese operano. L’obiettivo di questo lavoro è quello di effettuare una prima analisi del rapporto tra responsabilità sociale e ambiente di riferimento e comprendere come l’ambiente si sviluppa in simbiosi con “l’impresa vivente”.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12572/250
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